Βρετανική έρευνα: Η Κεφαλονιά το καλύτερο Ελληνικό νησί για συγκεκριμένους λόγους.
Πριν λίγες μέρες ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα έρευνας που έκανε ο Βρετανικός οργανισμός Which? ο οποίος ανήκει εξ ’ολοκλήρου στην Ένωση Καταναλωτών της Μ. Βρετανίας. Η έρευνα έγινε σε 1000 αναγνώστες και συνδρομητές του οργανισμού. Στόχος ήταν η ανάδειξη του καλύτερου Ελληνικού νησιωτικού τουριστικού προορισμού με βάση 8 χαρακτηριστικά. Η έρευνα αυτή μου έκανε εντύπωση απλούστατα γιατί η Κεφαλονιά αναδείχθηκε πρώτη ως νησιωτικός προορισμός χωρίς καν να αναφέρονται οι λέξεις «Μύρτος» και «Μελισσάνη» που είναι οι δύο βασικοί πόλοι ελκυστικότητας της Κεφαλονιάς.
Στην ανακοίνωση των αποτελεσμάτων δόθηκε μεγάλη δημοσιότητα τόσο στην Ελλάδα όσο και στη Βρετανία, κυρίως γιατί την έρευνα αναδημοσίευσε η εφημερίδα «The Guardian» με τίτλο «Kefalonia claims the title of best Greek island in Which? Travel survey» (διαθέσιμο εδώ: https://www.theguardian.com/travel/2023/mar/11/kefalonia-claims-the-title-of-best-greek-island-in-which-travel-survey)
Αν και η Κεφαλονιά συνεχώς κερδίζει βραβεία για την ομορφιά του τοπίου και τις παραλίες της, έχει αξία να δούμε πιο αναλυτικά την αρχική πηγή της έρευνας και τα στοιχεία όπως ανακοινώθηκαν από τον ίδιο τον οργανισμό Which? με τίτλο «Best Greek islands: forget Mykonos – book holidays to these top-rated destinations instead» που είναι διαθέσιμη εδώ: https://www.which.co.uk/reviews/overseas-destinations/article/best-greek-islands-forget-mykonos-book-holidays-to-these-top-rated-destinations-instead-aLQxk8v5R8Kz
Όπως αναφέρει το Which?, 1000 αναγνώστες του αξιολόγησαν τα αγαπημένα τους Ελληνικά νησιά και 10 από αυτά αξιολογήθηκαν ως τα καλύτερα. Αναφέρονται μόνο λίγα στοιχεία για τη μεθοδολογία και τα χαρακτηριστικά των 1000 αναγνωστών που απάντησαν στην έρευνα, όμως τα αποτελέσματα και ο λόγος που η Κεφαλονιά επιλέχθηκε είναι σημαντικά.
Ο οργανισμός Which? ανήκει στην δεύτερη μεγαλύτερη Ένωση καταναλωτών στον κόσμο, αυτή της Μ. Βρετανίας, η οποία παρέχει συμβουλές στους καταναλωτές για καθετί που μπορεί να τους ενδιαφέρει μεταξύ των οποίων και τα ταξίδια. Αντιλαμβάνεται κανείς ότι έχει μεγάλη αξία η προτροπή (όπως φαίνεται και από τον τίτλο της ανακοίνωσης του οργανισμού) στους Βρετανούς καταναλωτές να επισκεφθούν την Κεφαλονιά.
Οι συνδρομητές του Which? λοιπόν αξιολόγησαν τα 10 Ελληνικά νησιά και οι αξιολογήσεις τους φαίνονται στην εικόνα. Κάποια βασικά συμπεράσματα που μπορούμε να βγάλουμε από την έρευνα αυτή είναι:
- Στην έρευνα η Κεφαλονιά είναι το μοναδικό νησί που παίρνει 5 αστέρια στην κατηγορία Peace & quiet. Σημαντική σημείωση εδώ ότι όπως αναφέρεται στη λεζάντα του πίνακα αποτελεσμάτων στο website του Which?: “Peace & quiet Including number of tourists & queues”. Άρα αν θέλουμε να διατηρήσουμε αυτή την άριστη αξιολόγηση καλό είναι να φροντίσουμε να μην αυξηθούν υπερβολικά οι τουρίστες στο νησί μας και να μειωθούν οι ουρές που ενδεχομένως παρατηρούνται σε κάποια σημεία ενδιαφέροντος. Επιπλέον, αυτή η αξιολόγηση οδηγεί αναπόφευκτα στην προσθήκη ενός ακόμα πιθανού tagline για την προβολή του νησιού που είναι: Kefalonia: A 5 star peace and quiet destination
- Οι 2 χαμηλότερες βαθμολογίες για την Κεφαλονιά (3/5 αστέρια) δόθηκαν στις κατηγορίες «Shopping» και «Tourist Attractions». Αν και στην κατηγορία Shopping είναι αναμενόμενο ότι δεν περιμέναμε μεγάλη βαθμολογία αφού στην Κεφαλονιά δεν λειτουργούν καταστήματα μεγάλων ή πολυτελών brands για τα οποία μας επισκέπτονται τουρίστες, δεν ισχύει το ίδιο για την κατηγορία Tourist attractions. Εκεί θα περιμέναμε κάτι καλύτερο, αφού γνωρίζουμε τα πάρα πολλά τουριστικά αξιοθέατα του νησιού μας. Ο Which? αναφέρει ότι στην κατηγορία αυτή βαθμολογούνται: «Tourist attractions Includes range, quality, price of historic buildings, cultural sights, tours». Από τη σχετικά χαμηλή βαθμολογία είναι προφανές ότι θα πρέπει να γίνουν επισκέψιμα περισσότερα σημεία ενδιαφέροντος που ήδη υπάρχουν (όπως τα κάστρα για παράδειγμα).
- Μία σημαντική κατηγορία στην οποία η Κεφαλονιά βαθμολογήθηκε με 4/5 αστέρια (η υψηλότερη βαθμολογία που δόθηκε) είναι το Value for money. Άρα, οι τουρίστες θεωρούν ότι τα χρήματα που δίνουν για να ταξιδέψουν στην Κεφαλονιά είναι πράγματι αντίστοιχα με την εμπειρία που τους προσφέρει το νησί. Είναι σημαντικό λοιπόν οι τιμές να διατηρηθούν κοντά στα σημερινά επίπεδα για να μη νιώσουν κάποια στιγμή οι επισκέπτες μας ότι πληρώνουν πάρα πολλά για πολύ λίγα, όπως γίνεται σε άλλα νησιά. Η κατηγορία αυτή είναι άλλο ένα επιχείρημα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην προβολή του νησιού για προσέλκυση νέων τουριστών.
Όμως, και από τον τρόπο που είναι γραμμένο το άρθρο της έρευνας του Which? μπορούμε να εξάγουμε συμπεράσματα για το πώς βλέπουν οι Βρετανοί την Κεφαλονιά. Συγκεκριμένα, εκφράσεις που κάνουν εντύπωση είναι:
- The top spot was awarded to a lesser-known island, praised for its peace and quiet and ‘stunning scenery’.
- …rugged beauty
- As the largest of the Ionian islands, there is plenty of space too – making it the only one in our survey to clinch the full five stars for peace and quiet.
- It’s very easy to find somewhere quiet and away from it all
- The roads are not for the faint-hearted
- Venture inland for citrus groves, vineyards (producing Kefalonia’s very quaffable white robola wine) and forests of cypress
- Mount Ainos will reward you with sweeping views over the Ionian Sea
- Pearly white Fteri – framed by green hills – is arguably Kefalonia’s most beautiful beach
Οι σκέψεις που μπορεί κάποιος να κάνει διαβάζοντας τις παραπάνω εκφράσεις και την επιλογή λέξεων είναι:
- Το γεγονός ότι η Κεφαλονιά δεν είναι ακόμα ένας πασίγνωστος και πολυσύχναστος προορισμός αποτελεί πλεονέκτημα για συγκεκριμένη κατηγορία επισκεπτών. Αυτοί που ψάχνουν το «peace and quiet» είναι λάτρεις αυτού που λέγεται «hidden paradise» και η Κεφαλονιά το έχει.
- Η ομορφιά την Κεφαλονιάς είναι άγρια, χωρίς να έχει αλλοιωθεί ακόμη από ανθρώπινες παρεμβάσεις. Αυτό πρέπει να διατηρηθεί.
- Το γεγονός ότι η Κεφαλονιά είναι το μεγαλύτερο νησί του Ιονίου αποτελεί πλεονέκτημα για προσέλκυση τουριστών που αναζητούν το «peace and quiet».
- Η δυνατότητα εύκολης εύρεσης πολλών ήσυχων σημείων στο νησί, χωρίς πολύ κόσμο, αποτελεί αναμφισβήτητο πλεονέκτημα.
- Το οδικό δίκτυο είναι ένα από τα στοιχεία που πρέπει να βελτιωθούν
- Ως πλεονεκτήματα αναφέρονται στοιχεία που δεν είναι στην πρώτη γραμμή της προβολής μας όπως οι αμπελώνες, το κρασί και τα δάση μας. Η αξία του περιβάλλοντος για τον επισκέπτη που ψάχνει ηρεμία είναι ανεκτίμητη.
- Ως σημείο εξαιρετικού ενδιαφέροντος αναφέρεται ο Αίνος με την εκπληκτική του θέα. Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν πόσο πρέπει να αναδειχθεί ο Αίνος ώστε να αποτελέσει πόλο έλξης.
- Ως πιθανότατα η καλύτερη παραλία της Κεφαλονιάς αναφέρεται η Φτέρη και από αυτό αντιλαμβανόμαστε την αξία αυτής της παραλίας και τη σημασία που έχει η διατήρησή της όπως είναι σήμερα.
Από όλα τα παραπάνω νομίζω γίνονται σαφή τα χαρακτηριστικά των ανθρώπων που είναι οι ιδανικοί επισκέπτες για την Κεφαλονιά αλλά και το μοντέλο ανάπτυξης του τουρισμού που πρέπει να ακολουθηθεί στο μέλλον. Δεν έχει νόημα η Κεφαλονιά να επιδιώκει την συνεχή αύξηση του αριθμού των τουριστών, χωρίς να συνυπολογίζει τους λόγους για τους οποίους οι τουρίστες έρχονται στο νησί. Πρέπει να δώσουμε μεγάλη σημασία στην περιβαλλοντική βιωσιμότητα και τη διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος. Πρέπει να δοθεί έμφαση στις πληρότητες των άκρων της τουριστικής σαιζόν. Το δυνατό επιχείρημα μας γι’ αυτό, είναι ότι στα άκρα της σαιζόν είναι οι μήνες που εξασφαλίζουν ακόμη περισσότερη ηρεμία σε έναν τουρίστα που αυτό ψάχνει.
Οι ίδιοι οι τουρίστες μέσα από τις έρευνες που γίνονται και τα βραβεία που έχει λάβει το νησί μας δείχνουν το σωστό δρόμο. Κάθε έρευνα που γίνεται για το νησί μας φυσικά δεν πρέπει να μας ενθουσιάζει ή να μας απογοητεύει υπερβολικά. Πρέπει να αναλύεται και να βγάζουμε τα κατάλληλα συμπεράσματα. Ο δρόμος ανάπτυξης του Τουρισμού στην Κεφαλονιά θεωρώ ότι έχει χαραχθεί ήδη από τους ίδιους τους Τουρίστες που μας επιλέγουν. Εμείς πρέπει απλά να τον διαβούμε. Αυτό όμως δεν μπορεί να γίνει χωρίς προγραμματισμό και στρατηγική που θα χαράσσεται μέσα από έναν DMO αποκλειστικά για την Κεφαλονιά, κάτι που είναι ακόμη ζητούμενο, αν και το νομικό πλαίσιο πλέον υφίσταται.