List

Όπως είναι γνωστό η Μεγάλη Βρετανία προγραμματίζει να αποχωρήσει από την Ευρωπαϊκή Ένωση στο τέλος αυτού του μήνα (29 Μαρτίου). Δυστυχώς όμως η συμφωνία που έχει επιτευχθεί ανάμεσα στην ΕΕ και τη Μεγάλη Βρετανία δεν έχει ψηφιστεί από το Κοινοβούλιο της Μεγάλης Βρετανίας και έτσι υπάρχει ο κίνδυνος να αποχωρήσει η Μεγάλη Βρετανία στις 29 Μαρτίου, άτακτα, χωρίς καμία συμφωνία με την ΕΕ. Οι συνέπειες ενός “no deal BREXIT” δεν είναι εύκολα υπολογίσιμες διότι κάτι τέτοιο δεν έχει ξαναγίνει. Η πιθανότητα όμως να γίνει πραγματικότητα έχει δημιουργήσει μεγάλη νευρικότητα στους Βρετανούς, μεταξύ των άλλων και σε ότι αφορά τις καλοκαιρινές διακοπές τους.

Η φετινή τουριστική χρονιά για την Ελλάδα και την Κεφαλονιά δεν θα είναι μια “κανονική” χρονιά. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα είναι μια κακή χρονιά, απλά τα πράγματα δεν θα κυλήσουν όπως τις προηγούμενες χρονιές. Οι Βρετανοί δείχνουν ακόμη διστακτικοί στο να κλείσουν τις διακοπές τους σε χώρες εντός της ΕΕ διότι δεν ξέρουν κάτω από ποιες συνθήκες θα ταξιδέψουν. Γνωρίζοντας ότι η αγορά της Mεγάλης Βρετανίας είναι για την Κεφαλονιά η μεγαλύτερη θα πρέπει να είμαστε σε επαγρύπνηση μέχρι να οριστικοποιηθούν οι συνθήκες εξόδου της Μεγάλης Βρετανίας από την ΕΕ αλλά και αμέσως μετά.

Τα πιθανά σενάρια για το BREXIT

Αυτή τη στιγμή είναι δεδομένο με τα στοιχεία που ελέγχουμε κάθε χρόνο ότι έχουν ήδη αλλάξει οι συνήθειες κράτησης ξενοδοχείων που έχουν οι Βρετανοί (customer journey). Ενώ ανέκαθεν ο Ιανουάριος ήταν ο μήνας που οι Βρετανοί αναζητούσαν ξενοδοχεία, φέτος το ενδιαφέρον αυτό έχει μειωθεί αρκετά. Επειδή όπως σημειώσαμε πριν, φέτος δεν είναι μια «κανονική» χρονιά για τους Βρετανούς, αυτό δεν σημαίνει ότι ο Τουρισμός θα μειωθεί ή ότι δεν θα έχουμε μεγάλο αριθμό αφίξεων. Ευτυχώς, έχουν γίνει κινήσεις σε άλλες αγορές (π.χ Γερμανία) και αναμένεται πως ακόμη και στο χειρότερο σενάριο (no deal BREXIT στις 29 Μαρτίου) οι αφίξεις από νέες ή διευρυμένες αγορές θα καλύψουν τη μείωση από τη Μεγάλη Βρετανία. Τα πιθανά σενάρια όπως φαίνονται αυτή τη στιγμή είναι:

  1. Να ψηφιστεί από το Βρετανικό Κοινοβούλιο η συμφωνία Μεγάλης Βρετανίας και ΕΕ και να βγει από την ΕΕ η Μεγάλη Βρετανία στις 29 Μαρτίου με συμφωνία.
    Αυτό το σενάριο δεν είναι άσχημο αν και εμπεριέχει αρκετή αβεβαιότητα. Δεν θεωρείται βέβαια πολύ πιθανό με βάση τα σημερινά δεδομένα. Σε μια τέτοια περίπτωση η Ελλάδα θα πρέπει άμεσα να εισάγει νομοθεσία που να διασφαλίζει τους Βρετανούς τουρίστες (απαίτηση για Visa κτλ), Η ύπαρξη συμφωνίας με την ΕΕ θα καθησυχάσει κάπως τους Βρετανούς οι οποίοι θα ασχοληθούν πλέον και με τα ταξίδια τους κατά τους θερινούς μήνες. Αναμένεται λοιπόν μια ήπια αύξηση των κρατήσεων από τον Απρίλιο και μετά.
  2. Να μην βρεθεί λύση στη Μεγάλη Βρετανία και να φύγει η χώρα από την ΕΕ στις 29 Μαρτίου χωρίς συμφωνία.
    Σε μία τέτοια περίπτωση η Ελλάδα σαν χώρα θα πρέπει να είναι έτοιμη να παρέχει όλες τις απαραίτητες διαβεβαιώσεις στους Βρετανούς ότι δεν θα αντιμετωπίσουν κανένα πρόβλημα κατά τη διάρκεια των διακοπών τους. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να είναι ήδη έτοιμη η κυβέρνηση να εισάγει νομοθεσία που να διασφαλίζει τους Βρετανούς τουρίστες (απαίτηση για Visa κτλ). Θα πρέπει όμως ήδη από τώρα, χωρίς να περιμένουμε το τέλος του Μαρτίου να υλοποιήσουμε μια διαφημιστική καμπάνια στην Μεγάλη Βρετανία που να ενημερώνει τους πολίτες εκεί ότι δεν έχουν κάτι να φοβηθούν από το BREXIT σε ότι αφορά τις διακοπές τους.
  3. Να υπάρξει ολιγόμηνη παράταση της παραμονής της Μεγάλης Βρετανίας στην ΕΕ ώστε να αποφευχθεί ένα no deal BREXIT.
    Αυτό είναι ένα καλό σενάριο για τον Τουρισμό. Πιθανά όμως μια παράταση λίγων μηνών (2 ή 3 συζητείται) απλά να μεταφέρει το πρόβλημα στον Ιούνιο ή τον Αύγουστο κάτι που θα ήταν καταστροφικό. Σε μια τέτοια περίπτωση αναμένεται μια έκρηξη κρατήσεων στο 2ο μισό του Μαρτίου αφού η ψηφοφορία στο Βρετανικό Κοινοβούλιο για την παράταση αναμένεται γύρω στις 14 Μαρτίου. Οι κρατήσεις όμως θα αφορούν τους μήνες παραμονής (έως Ιούνιο ή Ιούλιο). Θα δοθεί παρόλα αυτά ο απαραίτητος χρόνος στις επιχειρήσεις να εστιάσουν σε άλλες αγορές.
  4. Να υπάρξει παράταση της παραμονής της Μεγάλης Βρετανίας στην ΕΕ μεγαλύτερη των 2 ή 3 μηνών.
    Αυτό θα είναι το καλύτερο σενάριο για τον Τουρισμό διότι το πρόβλημα θα μετατεθεί για την επόμενη χρονιά. Αν παρθεί μια τέτοια απόφαση και πάλι αναμένεται έκρηξη κρατήσεων μετά τις 15 Μαρτίου που θα αφορά όμως όλο το καλοκαίρι. Γενικά το σενάριο αυτό θα φέρει σταδιακά και πάλι την κανονικότητα στην τουριστική συμπεριφορά των Βρετανών.

Το πιο πιθανό σενάριο με τα σημερινά δεδομένα είναι το σενάριο 3 της ολιγόμηνης παράτασης της παραμονής της Μεγάλης Βρετανίας στην ΕΕ. Δεν είναι το χειρότερο σενάριο, δεν είναι όμως και το καλύτερο. Το θέμα του BREXIT έχει ήδη επηρεάσει τις κρατήσεις των Άγγλων και τις ταξιδιωτικές συνήθειές τους. Μπορεί να μην επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τον Ελληνικό τουρισμό αλλά οπωσδήποτε απαιτείται ετοιμότητα και επαγρύπνηση. Φέτος, όπως δείχνουν τα δεδομένα που εξετάσαμε, δεν είναι μια καλή χρονιά για προβλέψεις και γι’αυτό δεν θα κάνουμε προβλέψεις. Το μόνο σίγουρο είναι ότι το ενδιαφέρον των Άγγλων είναι μειωμένο κάτι που μπορεί να εξηγηθεί ως στάση αναμονής. Επίσης σίγουρο είναι ότι έχουν γίνει ανοίγματα σε άλλες αγορές για το νησί μας κάτι που μας παρέχει ένα μαξιλαράκι βεβαιότητας σε περίπτωση κακής έκβασης του BREXIT.

Ας ελπίσουμε πως όλα θα πάνε καλά.

Αγησίλαος Κονιδάρης

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  Posts

March 7th, 2019

Ο κίνδυνος της υπερ-διάσπασης του Δήμου Κεφαλονιάς

Όπως όταν οι Δήμοι της Κεφαλονιάς ενώθηκαν σε ένα Δήμο με τον “Καλλικράτη” υπήρχε ο κίνδυνος της υπερ-συγκέντρωσης αρμοδιοτήτων, οργανισμών […]

March 2nd, 2019

To BREXIT μπορεί να επιφέρει προβλήματα στον Τουρισμό μας. Απαιτείται επαγρύπνηση και ετοιμότητα.

Όπως είναι γνωστό η Μεγάλη Βρετανία προγραμματίζει να αποχωρήσει από την Ευρωπαϊκή Ένωση στο τέλος αυτού του μήνα (29 Μαρτίου). […]

November 12th, 2018

H καλύτερη τουριστική χρονιά όλων των εποχών. Απόλυτη επιβεβαίωση των προβλέψεων μας.

Πριν λίγες μέρες ανακοινώθηκαν οι διεθνείς αφίξεις για τον μήνα Οκτώβριο στην Κεφαλονιά και ολοκληρώθηκε η εικόνα για τη θερινή […]

March 29th, 2018

Ενοποίηση ΤΕΙ Ιονίων Νήσων με Ιόνιο Πανεπιστήμιο: Αναγκαιότητα και Προοπτική

Αργοστόλι 29-03-2018   Το τελευταίο διάστημα παρατηρούμε ότι το θέμα της ενοποίησης του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων με το Ιόνιο Πανεπιστήμιο […]

March 9th, 2018

Προς την καλύτερη τουριστική χρονιά όλων των εποχών

Άκουσα τον Αντιπεριφερειάρχη Σπύρο Γαλιατσάτο σε συνέντευξή του στο Tornos News να προβλέπει περισσότερες από 300 χιλιάδες διεθνείς αφίξεις στο […]

May 27th, 2017

SEO for Tourism Websites

On the 13th of March 2017 I presented our study about the importance of SEO for Tourism Websites. We analyzed […]

March 11th, 2017

SEO and Web performance in Tourism websites

On Monday 13/3/2017 I will be presenting our research on SEO and Web Performance at the Digital Media and Communication […]

January 23rd, 2017

PPC and Google Adwords Seminar

On Friday 20/1/2017 I was the speaker at a seminar about PPC and Google Adwords. The seminar took place at […]

December 22nd, 2016

Being Creative with Google Trends for Tourism

I just came across a link with the Year in Search 2016 in Google Trends. Naturally, I went ahead and filtered […]

December 13th, 2016

How people use their phones for travel

Think with Google just published a very interesting survey on How people use their phones for travel. The survey outlines […]