Οι αντιδράσεις δικαιολογημένες αλλά η εξ’άποστάσεως εκπαίδευση πρέπει να συνεχιστεί όπου απαιτείται
Διαβάζω πολλές αντιδράσεις σε σχέση με τη σύγχρονη εξ’αποστάσεως εκπαίδευση σε μαθητές που για κάποιους λόγους απουσιάζουν. Επιφυλάξεις είναι λογικό να υπάρχουν αφού:
1. Δεν έγινε επαρκής διαβούλευση πριν αποφασιστεί από το Υπουργείο (ίσως και λόγω πίεσης χρόνου).
2. Κάθε αλλαγή ή τεχνολογικός νεωτερισμός στην εκπαίδευση πάντα επιφέρει αντιδράσεις.
3. Μιλάμε στην ουσία όχι απλά για σύγχρονη αλλά και για ταυτόχρονη με το κανονικό μάθημα στην τάξη εκπαίδευση. Αυτό δημιουργεί ερωτήματα για τον αν η ύπαρξη ή ακόμη και η γνώση ύπαρξης streaming (ζωντανής αναμετάδοσης) αλλάξει την δυναμική της τάξης.
Καταλαβαίνω απόλυτα τις επιφυλάξεις. Καταλαβαίνω ότι κάποιοι σκέφτονται πως όλα αυτά μπορεί να έχουν έναν άλλο στόχο όπως π.χ. η απαξίωση της Δημόσιας Εκπαίδευσης. Δεν καταλαβαίνω όμως αυτούς που αντιδρούν με μια επιχειρηματολογία του τύπου “What happens in Vegas, stays in Vegas” (όπου Vegas εδώ ή τάξη).
Ας μην είμαστε κάθετοι. Βλέπω τόσες φωτογραφίες προφίλ να λένε “Όχι κάμερες στα σχολεία”. Σε μια εποχή που στις περισσότερες τάξεις υπάρχουν τόσες κάμερες και μικρόφωνα όσοι και οι μαθητές, λόγω των κινητών συσκευών, αυτό φαίνεται κάπως οξύμωρο. Άλλωστε, αν διαβάσει κάποιος την τροπολογία, θα διαπιστώσει ότι οι δάσκαλοι/καθηγητές μπορούν να έχουν την κάμερα κλειστή και να είναι ανοιχτός μόνο ο ήχος (“ζωντανή μετάδοση ήχου ή/και εικόνας”).
Το θέμα που έχει προκύψει νομίζω ότι είναι μια ξεκάθαρη περίπτωση fast track νομοθέτησης (χωρίς αρκετή διαβούλευση) που επιφέρει fast track αντιδράσεις (χωρίς μεγάλη ψυχραιμία).
Η εν λόγω τροπολογία απλά νομοθετεί τη δυνατότητα σύγχρονης και ταυτόχρονης εξ’αποστάσεως εκπαίδευσης. Οι λεπτομέρειες αφήνονται σε μεταγενέστερη Υπουργική απόφαση (που δεν έχω υπόψη μου αν έχει ήδη ανακοινωθεί). Αν θέλει λοιπόν το Υπουργείο να ακούσει τις επιφυλάξεις των εκπαιδευτικών θα μπορούσε να διατηρήσει τη σύγχρονη αλλά όχι την ταυτόχρονη εκπαίδευση. Αυτό θα σήμαινε, πιθανά, την πρόσληψη επιπλέον εκπαιδευτικών μόνο για ατομική εξάποστάσεως εκπαίδευση σε μαθητές που απουσιάζουν. Με αυτήν τη λύση νομίζω κανείς δεν θα είχε πρόβλημα.
Αν επιμείνει όμως το Υπουργείο και στην ταυτόχρονη με τη διεξαγωγή του μαθήματος στην τάξη εξ’αποστάσεως εκπαίδευση, θα πρέπει οπωσδήποτε κατά τη γνώμη μου:
Α. Να αλλάξει το σύστημα πιστοποίησης των εξ’αποστάσεως χρηστών/μαθητών. Σήμερα νομίζω ότι δεν γίνεται ουσιαστική πιστοποίηση, απλά οι μαθητές μπαίνουν σε έναν σύνδεσμο που στέλνει ο εκπαιδευτικός στο eclass ή με email. Η πιστοποίηση θα πρέπει να αλλάξει και να γίνεται κάτι παρόμοιο με το εργαλείο epresence που χρησιμοποιεί όλο το Ελληνικό Δημόσιο. Εκεί, η πιστοποίηση εισόδου γίνεται μέσω κωδικών ΤΑΧΙS. Έτσι, έξω από την τάξη θα ακούν μόνο οι πραγματικοί μαθητές που απουσιάζουν αν η πιστοποίηση εισόδου γίνεται με τους κωδικούς TAXIS του γονέα.
Β. Να δοθεί ειδικός εξοπλισμός στα σχολεία όπως π.χ. μικρόφωνα που ηχογραφούν μόνο τον ομιλητή και όχι το περιβάλλον. Με αυτόν τον τρόπο θα ακούγεται μόνο ο εκπαιδευτικός και όχι οι μαθητές στην τάξη.
Γ. Να δοθεί η δυνατότητα να μην είναι απόλυτα σύγχρονη και ταυτόχρονη η εκπαίδευση αλλά να μπορεί ο εκπαιδευτικός να επεξεργαστεί την ηχογράφηση και να τη δίνει στους μαθητές μέσω streaming το απόγευμα της ίδιας ημέρας.
Για να μην παρεξηγηθώ. Δε νομίζω ότι η εξ’αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί να αντικαταστήσει την δια ζώσης εκπαίδευση. Κάθε άλλο. Είμαι σίγουρος όμως ότι η δυνατότητα εξ’αποστάσεως εκπαίδευσης όπου απαιτείται, μπορεί να βοηθήσει σημαντικά και να αναβαθμίσει την εκπαίδευση στην τάξη. Είναι φανερό ότι υπάρχουν λύσεις και βελτιώσεις που μπορούν να ικανοποιήσουν όλες τις επιφυλάξεις. Αυτό που απαιτείται είναι ειλικρινής διάλογος και άμεση διαβούλευση μεταξύ όλων των ενδιαφερόμενων, με μόνο στόχο να μη μείνουν πίσω οι μαθητές που απουσιάζουν και τίποτε άλλο.