Ο κίνδυνος της υπερ-διάσπασης του Δήμου Κεφαλονιάς

Όπως όταν οι Δήμοι της Κεφαλονιάς ενώθηκαν σε ένα Δήμο με τον “Καλλικράτη” υπήρχε ο κίνδυνος της υπερ-συγκέντρωσης αρμοδιοτήτων, οργανισμών κτλ, έτσι και τώρα με την διάσπαση του Δήμου Κεφαλονιάς ελλοχεύει ο κίνδυνος της υπερ-διάσπασης. Επειδή μπορεί να υπάρξει η τάση να πάμε αμέσως από το ένα άκρο στο άλλο, καλό θα ήταν να προσέξουμε αρκετά στη φάση αυτή της διάσπασης του Δήμου ώστε να μην διασπάσουμε και τις δομές που μπορούν να εξυπηρετήσουν ολόκληρο το νησί. Αν και δημιουργούνται 3 Δήμοι στην Κεφαλονιά, το νησί όλων μας παραμένει ένα, η Κεφαλονιά. Όλοι ζούμε σε αυτό το νησί, δουλεύουμε, μεγαλώνουμε τα παιδιά μας και έχουμε κοινά συμφέροντα. Το σπάσιμο των Δήμων δεν σημαίνει πως πρέπει να γυρίσουμε στο παρελθόν όπου τα πάντα (ή σχεδόν τα πάντα) ήταν επί 7 (λόγω των 7 Δήμων τότε). Δεν είναι απαραίτητο σήμερα που έχουν δημιουργηθεί ενιαίες δομές να σπάσουν όλες σε 3 κομμάτια. Κάποιες δομές απαιτείται να σπάσουν, κάποιες άλλες όμως όχι. Η τροπολογία που ψηφίσθηκε, ορθώς, δίνει μια «περίοδο χάριτος» (2 ετών) σε διάφορες ενιαίες δομές ώστε να λειτουργήσουν διαδημοτικά και μετά να αποφασίσουν συλλογικά οι Δήμοι αν θέλουν να διασπαστούν.

Βρισκόμαστε σε ένα σημείο επανεκκίνησης αλλά ας έχουμε υπόψη ότι δεν ξεκινάμε από το μηδέν. Θα πρέπει να εξετάσουμε προσεκτικά τη λειτουργία των νέων Δήμων αλλά και την Διαδημοτική τους συνεργασία. Η Κεφαλονιά είναι πλέον σαν ένα παζλ με 3 κομμάτια. Αν χαθεί ένα κομμάτι τότε το παζλ θα είναι άχρηστο. Αυτός είναι ο λόγος που οι νέοι Δήμοι θα πρέπει να αναπτυχθούν ισόρροπα και ο ένας να βοηθάει τον άλλο. Πρέπει να λειτουργήσουν αυτόνομα αλλά και σε συνεργασία όπου απαιτείται.

Ο Τουρισμός ως παράδειγμα Διαδημοτικής λειτουργίας

Ένας από τους βασικούς τομείς που κατά τη γνώμη μου απαιτείται Διαδημοτική προσέγγιση και συνεργασία είναι ο Τουρισμός. Δεν έχει κανένα νόημα να πολλαπλασιαστούν τα έξοδα προβολής (Χ3) ή ο κάθε νέος Δήμος να προσπαθεί να δημιουργήσει δικό του ανταγωνιστικό προς τους άλλους Brand. Το Brand είναι ένα και λέγεται «Κεφαλονιά». Ο Τουρίστας δεν γνωρίζει ποια είναι τα σύνορα των Δήμων και είναι προς το συμφέρον όλων να έρθει στην Κεφαλονιά. Στο κομμάτι του Τουρισμού θα πάμε πίσω αν επιλεγεί η πολυδιάσπαση. Η πρότασή μου διαχρονικά είναι ότι το θέμα της Διαδημοτικής προσέγγισης του Τουρισμού στο νησί μας θα πρέπει να υλοποιηθεί μέσω μιας Διαδημοτικής Επιχείρησης που μπορεί να είναι και η ΚΕΔΗΚΕ. Η ΚΕΔΗΚΕ θα παραμείνει, όπως προβλέπει ο Νόμος, ως Διαδημοτική επιχείρηση για 2 χρόνια με αλλαγές στο συμβούλιό της έτσι ώστε να εκπροσωπούνται όλοι οι Δήμοι. Η ΚΕΔΗΚΕ, που παρεμπιπτόντως μπορεί να κρατήσει και το όνομα της αφού θα γίνει «Κοινωφελής Επιχείρηση ΔΗμων Κεφαλονιάς», αν δεν κάνω λάθος, ως επιχείρηση έχει ήδη στους σκοπούς της τόσο θέματα που αφορούν τον Τουρισμό όσο και θέματα που προάγουν την Έρευνα και την Τεχνολογία. Η νέα ΚΕΔΗΚΕ λοιπόν μπορεί να συνδυάσει μοναδικά ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ, ΤΟΥΡΙΣΜΟ, ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ, ΕΡΕΥΝΑ κ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ για ολόκληρη την Κεφαλονιά. Αυτό που απαιτείται είναι σωστή και ισόρροπη εκπροσώπηση των νέων Δήμων και άλλων φορέων καθώς και προσήλωση στον Διαδημοτικό της χαρακτήρα.

Εκτός του Τουρισμού, που είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα για το νησί μας, υπάρχουν και πολλά άλλα που θα πρέπει να εξεταστούν με πρωτοβουλία του Δήμου Κεφαλονιάς πριν τις εκλογές ώστε η μετάβαση να μην βρει τους πάντες απροετοίμαστους. Είτε με συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο είτε με τη Δημιουργία μιας Γνωμοδοτικής Επιτροπής που θα καταθέσει έναν αναλυτικό οδικό χάρτη και προτάσεις για την μετάβαση (τον οποίο θα βρουν οι νέοι Δήμαρχοι), είτε με κάποιον άλλο τρόπο που θα επιλεγεί, θα πρέπει να εξασφαλιστεί ότι η μετάβαση θα είναι ομαλή και προς το συμφέρον του τόπου συνολικά.

Αγησίλαος Κονιδάρης